Mästaren Helena kan konsten att stoppa om med stil

Hon kan allt om stoppning av gamla möbler och älskar särskilt stilen från tidigt 1800-tal. Möt Helena Ahlqvist Graff – tapetserarmästare i Storvreta som tycker att riktigt gamla möbler är det finaste som finns och som brinner för att ge sina kunder mästerlig hjälp.

Vi träffas på hennes gård en mil utanför Uppsala – ett idylliskt beläget rödmålat torp från 1600-talet. Helena Ahlqvist Graff är möbeltapetserarmästare. Hon visar sin verkstad och ateljé i en lada bredvid bostadshuset. Här finns vackra tyger i regnbågens alla färger, trådrullar, verktyg – det känns lite som i böckerna om Pettsson och Findus – massor av småprylar, noggrant organiserade i fack och lådor. Väldigt trivsamt. På väggen hänger hennes mästarbrev, inramat.

-Jag är stolt över att kunna kalla mig mästare. Många vill laga och fixa så att deras klenoder håller, det känns jättebra för mig som hantverkare att kunna använda min yrkeskunskap till att hjälpa kunderna, säger Helena.

Nordiska Museet hör till dem som anlitar Helenas tjänster. Alltfler vill ha proffshjälp:

-Jag har gjort allt från inredning till flygplan, båtar och veteranbilar, tyger till kossor åt Sveriges Lantbruksuniversitet, ja vad du än kan tänka dig! Kunderna är allt från en privatperson som kommer med en stolsits, till familjer som gör i ordning hela sitt hem – stolar, fåtöljer, hissgardiner – sen kommer man till större kunder – ägare av slott och museer. Nordiska Museets har en permanentutställning som heter”Hem och Bostad”, i den del som handlar om 1500-talet och fram till industrialismen har jag varit delaktig i femton olika föremål. Jättekul! Gå dit och titta, en riktigt fin utställning.

Kan du se ett ökande intresse för gamla möbler och saker, få dem att hålla?

-Ja definitivt och intressant är att detaljkunskapen hos kunderna ökar ..en person behövde hjälp att laga en sadeljord på en Barcelonafåtölj (en formgiven 1900-talsmöbel). Det var ett läderband som gått av och kunden var mycket noga med att bandet skulle vara kvar och lagas på gammalt sätt. Det handlar om att hitta kunniga hantverkare för att möblerna ska hålla stilen in i framtiden.

Trenden är tydlig – kunderna vill veta att de får proffshjälp av någon som inte bara snackar utan verkligen kan. Genom att anlita en certifierad mästare garanteras kvalitet och kunskap. Helena minns sitt mästarprov.

-Jag jobbade i tolv år innan jag gjorde provet för mästarbrevet. 250 timmar höll jag på med den röda divan som var mitt prov, det var tre granskningar. Det var en extrem press att få sitt arbete så hårt granskat. Men nu är jag så stolt och glad över att vara mästare, det är ett kvalitetsbevis och en trygghet för kunden. Jag märker att kunderna också blir stolta över att de anlitar en meriterad hantverkare, jag upplever att de förväntar sig ett väldigt bra arbete – det är en sporre, säger Helena.

Vad finns det för övriga fördelar för kunderna?

-En viktig kundnytta är möjligheten till reklamation om man skulle hamna i en tvist med hantverkaren kring vad som skulle göras eller betalning, leveranser eller vad det nu kan vara, man har ett bättre rättsskydd om man har anlitat en mästare.

.Arbetets kvalitet, vad kan man förvänta sig som kund?

-I vårt land kan vem som helst kalla sig vadsomhelst. Man kan gå en kvällskurs tio gånger och hjälpligt lära sig klä om en stol och sen säga ”jag är tapetserare”. Så är det inte i andra länder – där får du inte ens starta företag med anställda om du inte har mästarbrev, Tyskland, Schweiz och Österrike t ex. Därför är det viktigt att medvetandegöra detta med mästarbrevet – så att kunden får klart för sig att här är det verkligen en certifiering.

I Norge har man ett webbaserat Mästarregister där kunderna kan hitta godkända hantverkare, nu lanseras detta även i Sverige. Vad tror du att den tjänsten kan betyda för kunderna?

-Det kan bli en bra kanal och jag hoppas på ett brett genomslag. Mästarregistret på webben funkar bra i Norge och kommer att kunna göra det här också. Det är vad man som hantverkare önskar, att kunden enkelt ska kunna hitta rätt. Jag talar alltid om att jag är möbeltapetserarmästare – det är en kvalitetsstämpel .